Randers-Aalborg‎ > ‎

Elektrificering::


Den 27. september 2013 offentliggøres "Togfonden DK - højhastighed og elektrificering på den danske jernbane", hvori Randers-Aalborg foreslås elektrificeret med ibrugtagning i 2023-2025.

Den 13. januar 2014 lækkes et politisk aftaleudkast, hvoraf fremgår, at strækningen Randers-Aalborg forventes færdigelektrificeret 2021-2023. Af samme udkast fremgår, at VVM-analysen for strækningen forventes færdig i første halvår 2016.

Den 14. januar 2014 offentliggøres den endelige og underskrevne politiske aftale. Heraf fremgår, at strækningen Randers-Aalborg forventes færdigelektrificeret 2021-2023. Af samme aftale fremgår, at VVM-analysen for strækningen forventes færdig i første halvår 2016.

Den 28. maj 2014 aftaltes det af fremrykke hastighedsopgraderingen, hvilket dog ikke betyder en fremrykning af elektrificeringen:

"Hastighedsopgradering mellem Langå-Aalborg, herunder opgradering mellem Hobro-Aalborg, kan være færdig i 2019 mod før 2020-2024, og der sker en fremrykning af 886 mio. kr. til før 2020. Fremrykningen sker for at sikre samtidig udførsel med den nødvendige fornyelse på strækningen, som er en forudsætning for hastighedsopgraderingen. Fornyelsen har været udskudt for at koordinere med Hobro-Aalborg, og strækningen er nu i så dårlig stand, at den ikke kan udskydes yderligere. Strækningen vil være elektrificeret i 2023." Aftaleteksten kan ses her.

12. juni 2014 udlægger Baneavisen aftalen således: "Hastighedsopgradering og forberedelse til elektrificering mellem Langå-Aalborg bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2018-2019."96)

www.bane.dk 29. maj 2015. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Det fremgår af baneavisen 4. juni 2015, 16. årgang nr. 10, side 1, at elektrificering af strækningen Aarhus-Aalborg Lufthavn udføres 2021-2023.

Nordjyske Stiftstidende 20. maj 2016. Når man læser artiklen her, synes det (alligevel) ikke at ligge helt fast, at der vil blive elektrificeret fra Aalborg til Aalborg Lufthavn. Hastighedsopgradering Randers-Hobro-Aalborg er ikke nævnt. Nyt signalanlæg Langå-Frederikshavn er udskudt fra 2016 til 2018, hvilket dog ikke har noget med Togfonden DK at gøre. Avisudklippet kan læses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

På forslag til finanslov for 2017, offentliggjort 30. august 2016, er der afsat 4.657 mio. kr. til elektrificering af strækningen Fredericia-Aalborg. Projektet har slutår "2023".

Annonce i Midt-Vest Avis, Aalborg, 5. oktober 2016. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.